-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33253 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

آيا كمك خواستن از غير خدا شرك است ؟
از ديـدگـاه عـقل و در منطق وحي , تمام انسانها بلكه همه پديده هاي جهان , همان گونه كه در پيدايش خود به خدا محتاجند , در تاثير بخشي خويش نيز بدو نيازدارند . قرآن كريم در اين زمينه مي فرمايد : يا ايها الناس انتم الفقراء الي اللّه و اللّه هو الغني الحميد . (1)- اي مردم , شما به خدا احتياج داريد و او بي نياز و ستوده است . و در جـاي ديگر , همه پيروزيها را در انحصار پروردگار جهان دانسته و مي فرمايد : و ما النصر الا من عنداللّه العزيز الحكيم . (2)- نصرت و ياري , تنها از جانب خداي عزيز و حكيم است . بـراسـاس اين اصل مسلم اسلام , ما مسلمانان در هر نماز خود , اين آيه شريفه رازمزمه مي كنيم : اياك نعبد و اياك نستعين . (3)- تنها تو را مي پرستيم و از تو كمك مي جوييم . ايـنـك بـراي روشن شدن پاسخ سئوال فوق , مي گوييم :ياري جستن از غير خدا , به دو صورت , متصور است . 1 - صـورت اول آن اسـت كـه بـگـونه اي از انسان يا پديده ديگري استمداد نماييم كه اورا در اصل هستي يا عملكرد خويش , مستقل دانسته و در ياري رساندن , بي نياز ازخدا بپنداريم . شـكـي نـيـسـت كه اين گونه استمداد از غير خدا , شرك محض است كه قرآن كريم در آيه ذيل , بي پايگي آن را رقم مي زند . قل من ذا الذي يعصمكم من اللّه ان اراد بكم سوءال و اراد بكم رحمه و لا يجدون لهم من دون اللّه وليا و لا نصيرا . (4)- بـگو اگر خدا درباره شما اراده عذاب نمايد , كيست كه شما را از او در امان بدارد ؟ و يا اگر اراده رحمت نمايد , ( كيست كه از آن پيشگيري نمايد ) و آنان براي خود , ولي و ياوري نمي يابند . 2 - روش ديـگـر آن اسـت كـه به هنگام ياري جستن از انساني ديگر , او را آفريده ونيازمند به خدا بـدانـيـم كـه از خود , استقلالي ندارد و تاثير بخشي وي نيز از جانب خداي بزرگ , به منظور حل بعضي از مشكلات بندگان , به وي عطا گرديده است . بـراسـاس ايـن طـرز تفكر , موردي كه از وي ياري مي طلبيم , حكم واسطه را دارد كه پروردگار بزرگ او را وسيله برآوردن برخي نيازها قرار داده است . ايـنـگونه كمك خواهي , در واقع , استعانت از خداوند است زيرا او است كه به اين وسائل واسباب , هستي بخشيده و سرانجام آنان را در برآوردن نيازهاي ديگران , تاثير وتوان عطا فرموده است . اصولا زندگي افراد بشر بر مبناي اين استعانت از اسباب ومسببات , پايه ريزي شده است , بطوري كه بدون كمك گرفتن از آنها , زندگي انسان ,دچار آشفتگي مي گردد . در اينجا نيز اگر با اين ديد به آنها بنگريم كه عوامل تحقق ياري خدا هستند كه هم اصل هستي آنها از خـدا اسـت و هم تاثير بخشي از آنهااز جانب او است , اين كمك گرفتن , با توحيد و يكتاپرستي هيچ برخوردي ندارد . اگر كشاورزي موحد و خدا شناس , از عواملي ; مانند زمين و آب و هوا و آفتاب كمك مي گيرد و مي تواند دانه ها را پرورش داده و به بار بنشاند در واقع از خدا استمدادمي جويد ; زيرا او است كه به اين عوامل و ابزار , نيرو و استعداد بخشيده است . روشن است كه اين استعانت , با روح توحيد و يگانه پرستي سازگاري كامل دارد . بلكه قرآن مجيد ما را به اينگونه ياري جستن از پديده هايي ( مانند پايداري و نماز ) ,فرمان مي دهد آنجا كه مي فرمايد : واستعينوا بالصبر و الصلوه . (5)- از پايداري و نماز , ياري بجوييد . روشن است كه صبر و پايداري كار بشر است و ما ماموريم از آنها كمك بگيريم و درعين حال , يك چنين استعانتي , با حصر آن به خدا در آيه 000 و اياك نستعين منافاتي ندارد .

شيعه پاسخ مي دهد
حسيني نصب - سيد رضا 1 - فاطر : 215 - آل عمران : 3126 - حمد : 45 - احزاب : 517 - مائده : 45

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.